خانه / اخبار / سورنا: تغییر نگاهم نسبت به زندگی بهترین الهام برای «نگار» بود؛ آثار یاس گرایش به سطحی نگری دارد
سورنا درباره آلبوم نگار

سورنا: تغییر نگاهم نسبت به زندگی بهترین الهام برای «نگار» بود؛ آثار یاس گرایش به سطحی نگری دارد

علی سورنا اخیرا در صفحه‌ی رسمی خود در شبکه تویتر به تعدادی از سوالات مختلف دنبال کنندگانش پاسخ داده است. وی دیدگاه خود نسبت به مسائل مختلف از جمله آلبوم اخیرش «نگار» را با مخاطبان به اشتراک گذاشته است که در ادامه تعدادی از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

سورنا در مورد تاثیرپذیری اشعار صریح در مقابل اشعار پیچیده بر مخاطب می‌گوید:

در مورد آلبوم «نگار» مسئله‌ی مخاطب عام برای من مطرح نبود و به جای ترانه نویسی هدف ترکیبی متعادل از ادبیات (شعر) و موسیقی بود.
او معتقد است شعری که امروز در بخش آگاه رپ فارسی شنیده می‌شود ادامه‌ی شعر معاصر است که مخاطب امروز کمتر با آن آشنایی دارد در نتیجه بسیاری از مفاهیم برایش گنگ و پیچیده است.

در پاسخ به این سوال که چرا بعضی رپکن‌های به سمت آهنگ‌های اندوهناک رفته‌اند و مدعی فلسفه شناسی‌اند سورنا گفت:

این اتفاق دو حالت دارد؛ حالت اول کسانی که در واقع از گرایشات شرقی یا احساسی مردم سوء استفاده می‌کنند و ناله سر می‌دهند. حالت دوم هنرمندی است که غم و اندوهش واقعی است و به بی در و پیکری حالت اول نیست. گاهی به درون و واکاوی حالات روحی برمی‌گردد که گاها با پشتوانه‌ی فلسفه و حتما جامعه شناسی همراه است. البته اگر این دو در لایه‌ی بیرونی اثر قرار بگیرند در حد شعار هستند.

سورنا در مورد اشعار غمگین خودش می‌گوید:

شعر یک مسئله‌ی انتخابی نیست. یک درک ویژه از حالت بی‌تابی در آنی از لحظه است که تا حد زیادی مرتبط به دوران کودکی و نوجوانی می‌باشد. این دست من نیست.

این رپکن در مورد جایگاه قافیه در شعر نوشته است:

جایگاه قافیه تا حدی که کمترین خسارت را به مسئله‌ی درونی و ناخودآگاه شاعر یا رپکن بزند موجه است و اگر نه جعلی و دروغی است.

یکی از مخاطبان پرسیده است چطور یک هنرمند می‌تواند از تکراری شدن مفاهیم آثارش جلوگیری کند و نوآوری داشته باشد؟

سورنا می‌گوید هنرمندی که از لحاظ فرم هیچ حرکتی رو به جلویی نداشته در اندیشه هم همین اوضاع را دارد. اما هنرمندی که به جنگ با تکنیک و قالب‌های پیشین خود و دیگر قالب‌ها و قراردادهای پیشین می‌رود در واقع به جنگ با خود آمده است.

وقتی به جنگ با خود می‌آید یعنی مشغول جنگ با بخشی ساکن از جامعه است که خود خروجی یا زخم خورده‌ی آن است. واضح است که در این مرحله در وهله‌ی اول به دنبال راه خروجی از تکرار است و تغییر از درون او به تکنیک و سپس به فرم هجرت می‌کند. در نتیجه محتوا را می‌سازد و نقد، اولین و آخرین راه خروج از تکرار است. البته مولفه‌هایی وجود دارد که اصول و اساس کار هنرمند هستند و قرار نیست کنار گذاشته شوند.

دیگر مخاطبی پرسیده: با این کمبود شنونده‌ی بیدار چرا شعر انتزاعی؟ چرا متکلف؟ هدف پا به پا دویدن بوده یا فرار از افراد نادان در قانون؟

هنر انتزاعی چه شعر و چه نقاشی برای پنهان کردن نیست بلکه تصویر ابعاد مختلفی از یک سوژه به جای  توضیح مستقیم آن سوژه است و این اجازه را می‌دهد تا بررسی چند وجهی تری نسبت به پدیده‌ها داشت و از مطلق گرایی کمی دور شد.
در رابطه با مخاطب هم عرض کنم که بسیار آگاهانه برخورد کردن و فرا تر از حد انتظار بودند.

سورنا در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان به مفهوم شعر از دید هنرمند رسید توضیح می‌دهد:

شما ناظر این آثار هستید و شما تصمیم می‌گیرید که کنش و واکنش‌ها را بررسی کنید و به جواب برسید. کار من طرح این فضاست نه دادن پیام.

رپکن آلبوم نگار در مورد سطح اعتراض موسیقی رپ به مشکلات جامعه توضیح می‌دهد:

رپ در اقلیتی از خودش خوب پیش می‌رود. ایجاد تردید در اکتسابات و دعوت به تغییر و شاید نقد فرهنگ مرسوم میان توده‌ای بخش خیلی خوبش است.

در مورد الهام گرفتن برای نوشتن اشعار آلبوم نگار سورنا پاسخ می‌دهد:

زندگی و تغییر نگاهم نسبت به آن بهترین الهام بود، در شاعرای معاصر من خودم را خیلی متاثر از شاملو می‌دانم.

از نظر سورنا چند عامل برای یک هنرمند هیپ هاپ واجب است:

بینش عمیق اجتماعی، توانایی در تکنیک برای تبدیل نگاه به فرم مستقل از هر ایدئولوژی و متعهد به انسان.

علی سورنا در مورد این سوال که آیا از تفسیر‌های انجام شده برای آلبوم نگار راضی است یا خیر گفته است:

مواجه شدن مردم با این آثار کافی است. همین که چند دقیقه در فضایی نامتعارف نسبت به اصول تکراری و تهوع آور موسیقی مرسوم سپری کردن خوب است.

نقش سن مخاطب در موسیقی رپ از نظر سورنا:

به شدت حساس و جدی هست این مسئله مخصوصا حالا که رپ از اپوزیسیون‌های خارجی و آرمان‌های دولتی داخلی مصادره‌ی ایدئولوژیک انجام می‌شود.
این مخاطب جوان با سیل عظیمی از اطلاعات رو به رو می‌شود که تشخیص و آگاهی از این اتفاقات زیر لایه‌ای توسط رسانه‌های مستقل و متعهد برای او امکان پذیر است. متاسفانه بعد پانزده سال ما هنوز رسانه‌ی جدی و متعهد نداریم.

علی سورنا در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان فعالیت یاس را این گونه توصیف کرده است؟

در فضای خالی از خلاقیت در تکرار مکررات به سکون رسیده و هم راستا با عادات غلط و فرهنگ مرسوم میان توده‌ای حرکت می‌کند و از نشر مجدد این عادات به اقبال عمومی می‌رسد و نقش جدی در گرایش به سطحی نگری و ابتذال را ایفا می‌کند.
سورنا به اثر «بد شدم» اشاره می‌کند و می‌گوید این اثر نمونه‌ی خوبی برای درک بهتر موارد مذکور است.

به اشتراک بگذارید:
کانال «چی رپ» در تلگرام

۵ دیدگاه

لطفا از حروف فارسی برای درج نظرتان استفاده کنید و از ادبیات زشت بپرهیزید

  1. خیلی هم‌ خوب
    استفاده کردیم

     
  2. سلام،استاد علی سورنا بهترین اثار رو تا الان داشته،و شعرهاش خیلی احساسی و جدی است،و اطلاعات خوبی هم داره،بهرحال دمش گرم به رپ فارس خیلی لطف و خدمت کرده.ممنون از اخبارهاتون

     
  3. این حرف زدن معمولیشم همین طوریه؟

     
  4. چرا همه با یاس چپ افتادن

     
  5. ماشاالله علی آقا.
    منتظر ترکای بعدی

     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.