خانه / مقاله و مطالب / نگاهی به ساختار و بخش های مختلف یک موسیقی رپ
ساختار رپ بخش های مختلف آهنگ هوک بریج

نگاهی به ساختار و بخش های مختلف یک موسیقی رپ

یکی از مشکلات متداول رپکن‌های تازه کار  عدم شناخت ساختار موسیقی رپ و جایگاه صحیح ورس ها، هوک ها و… است. این همچنین سوالی است که برخی از مخاطبان با دیدن متن شعرها و دیدن اصطلاحات مربوطه دارند. در این نوشتار می‌خواهیم نگاهی به ساختار موسیقی رپ بیندازیم و ببینیم یک اثر اینسترومنتال (بی کلام) چه اطلاعاتی را به ما می‌دهد.

ساختار موسیقی چیست؟

ساختار آهنگ، ترتیب یا نقشه قرارگیری بخش‌های مختلف یک اثر مثل قسمت‌های اصلی (Verse)، همخوان (Chorus)، قلاب (Hook) و پل (Bridge) است که کجا قرار گیرند و یا چه وقت تکرار شوند. بیایید نگاهی به بخش‌های متداول آثار امروزی رپ بیندازیم.

مقدمه / ورودی (Intro)

بخش کوتاهی در ابتدای آهنگ که معمولا شامل چهار میزان (Bar) اما گاهی بیشتر یا کمتر است. اغلب در این بخش هیچ درامی (Drum) شنیده نمی‌شود؛ این اقدام به منظور یک انتقال قوی به ورس یا هوک که در قسمت بعد قرار دارد صورت می‌گیرد.

پیش-همخوان:

قبل از توضیح در مورد این قسمت لازم به گفتن است که بین دو واژه همخوان (Chorus) و قلاب (Hook) تفاوت خاصی وجود ندارد. این قلاب در واقع همان قلاب ماهیگیری است که به جای ماهی دنبال شکار گوش مخاطب است و تعریف آن با همخوان برابر است.

به بحث اصلی یعنی پیش همخوان یا پیش قلاب برمی‌گردیم. استفاده از این بخش در آثار رپ کمی نادر است اما پرداختن به آن می‌تواند همچنان می‌تواند مفید باشد. یک پیش-همخوان می‌تواند به بلندی ۸ میزان باشد اما در آهنگ‌های رپ معمولا بیش از یک یا دو میزان نیست. در حقیقت این پخش شامل چند عبارت می‌شود که قبل از همخوان قرار می‌گیرد و شروع همخوان را به مخاطب اعلام می‌کند. اغلب اوقات در متن اشعار این قسمت در قالب ورس نوشته می‌شود.

هیچکس در قطعه‌ی «انجام وظیفه» از پیش-همخوان استفاده کرده است. در این اثر سه همخوان وجود دارد که هیچکس پیش از شروع هر کدام به نوعی مخاطب را مطلع می‌کند. برای بهتر متوجه شدن این قضیه بخش‌هایی از متن این اثر را مشاهده کنید:

بخشی از متن آهنگ «انجام وظیفه» از هیچکس

همان طور که مشاهده می‌کنید قبل از هر همخوان یک پیش-همخوان قرار گرفته است. رپکن می‌تواند صرفا از یک متن برای تمام پیش-همخوان‌ها استفاده کند اما هیچکس در این اثر کمی خلاقیت به خرج داده و از متن‌های متفاوت استفاده کرده است.

همخوان:

همخوان که با عنوان قلاب هم شناخته می‌شود عموما شلوغ ترین بخش یک آهنگ است. بیشترین سازها را در این جا می‌شنویم که معمولا با نوعی ملودی همراه است و نقطه‌ی عطفی را در آهنگ رقم می‌زند. همخوان ها به طور معمول طولی به اندازه ۸ میزان دارند و سه الی چهار بار در طول آهنگ تکرار می‌شوند.

قسمت اصلی (Verse):

طول ورس ها معمولا ۱۶ میزان است و اکثرا دو تا سه بار در قالب یک اثر جای می‌گیرند. شامل سازهای کمتری نسبت به همخوان است و تمرکز اصلی روی متن شعر می‌باشد تا مخاطب آن را به درستی درک کند. گاهی در یک ورس انرژی هنرمند رفته رفته بیشتر می‌شود تا به سطح همخوان برسد.

پل (Bridge):

استفاده از پل ها آن طور که در آثار R&B و پاپ شنیده می‌شود در رپ استفاده نمی‌شود اما گه‌گاهی در بعضی از آثار رپ آن‌ها را می‌شنویم. در رپ معمولا پل بعد از همخوان استفاده می‌شود و به دنبال آن یک ورس می‌آید اما می‌تواند بعد از ورس یا حتی بین دو همخوان نیز استفاده شود. پل گاهی یک تغییر کلیدی را به وجود می‌آورد و حسی متمایز را نسبت به ورس و همخوان به مخاطب القا می‌کند.

پل ها عموما بلند نیستند چرا که هدفشان اتصال بین همخوان و ورس است و وقفه‌ای برای عوض شدن فضای آهنگ هستند. طول هر پل چیزی حدود ۴ تا ۸ میزان است.

نمونه‌ای از پل در آهنگ «زندگی منه» از زدبازی:

بخشی از متن آهنگ «زندگی منه»

خروجی (Outro):

اوترو بخش زمانی کوتاه شامل ۴ تا ۸ میزان است که در انتهایی ترین بخش اثر قرار می‌گیرد و اکثرا بعد از همخوان پایانی شنیده می‌شود. معمولا در این بخش صدا رو به کاهش می‌رود و به اصلاح Fade Out می‌شود. گاهی ممکن است همخوان یک مرتبه دیگر در این بخش تکرار شود. همچنین در این قسمت ممکن است تغییراتی در تنظیم موسیقی صورت گیرد مثل گرفتن ساز درام که موجب کم شدن سطح انرژی این بخش به بخش ابتدایی آهنگ یعنی اینترو می‌شود.

ساختارهای مرسوم آثار:

حالا که با بخش‌های عمومی یک اثر آشنا شدیم می‌توانیم نگاهی به تعدادی از ساختارهای آثار که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند بیندازیم:

ورودی همخوان ورس همخوان ورس همخوان خروجی

ورودی ورس همخوان ورس همخوان ورس همخوان خروجی

ورودی همخوان ورس همخوان پل ورس همخوان خروجی

باید یادآور شویم که راه‌های بی شماری برای ساختار یک اثر وجود دارند و این‌ها فقط فرم‌های مرسومی است که در بین آثار موسیقی رپ یافت می‌شود.

دفعه‌ی بعد که خواستید به یک اثر موسیقی رپ یا یک قطعه‌ی اینسترومنتال گوش کنید، ببینید می‌توانید بخش‌های مختلف آن اثر را شناسایی کنید یا خیر.

به اشتراک بگذارید:
کانال «چی رپ» در تلگرام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.