خانه / گرافیتی و هنر خیابانی / گرافیتی و هنر خیابانی ایران تا چه حد در دنیا شناخته شده است؟
اثری از Icy & Sot، دو برادر تبریزی و Sonni، هنرمند آرژانتینی

گرافیتی و هنر خیابانی ایران تا چه حد در دنیا شناخته شده است؟

در دنیای امروزی صحنه‌ی گرافیتی و هنرخیابانی ایران تا چه حد در دنیا شناخته شده است؟ به غیر از معدود هنرمندان ایرانی نظیر تنها، آیسی و سوت، غار و تعداد بسیار محدودی،  بطن گرافیتی ایران هنوز برای صحنه جهانی ناشناخته است. با این وصف، نویسنده و برخی هنرمندان حاضر تلاش‌هایی برای نمایش این صحنه به هنرمندان جهانی و ارتباط با آنها داشتند که بعضی از این تلاش‌ها نیز منجر به همکاری‌هایی هرچند کوچک شده است.

برای مثال آثار «تنها» (A1one) از نظر کیفی تا جایی پیش رفته است که از نظر هنری، در کنار بزرگان گرافیتی جهان به نمایش گذاشته می‌شود. آثار غار با سرعتی پیشرفت نمود که با چندی از هنرمندان مشهور و با کیفیت در خیابان همکاری کرد و نمونه‌هایی از این دست که در ارتباط با صحنه جهانی، مفهوم و قدرت گرافیتی فارسی را منتقل کرده اند.

A1one (118)
اثری از تنها (A1one)

متاسفانه درک بخش رقابتی و به اصطلاح «کل کل» گرافیتی در ایران دچار کج فهمی شده است، در صورتی که رقابت می‌بایست به پیشرفت این جامعه کوچک هیپ هاپی منجر شود. اما در واقعیت این روزها، گرافیتی ایران شاهد روندی برعکس این ماجرا است. این رقابت ناسالم در عرصه رپ هم به وضوح دیده می‌شود.

افسوس که مافیای هنر و گالری با آگاهی تمام از این فرصت نهایت استفاده را می‌برد و گاهی سعی در بیشتر کردن این رقابت ناسالم و دامن زدن به اختلافات به نفع خود است. از طرفی نهادهای حاکم با دید اشتباه به عرصه گرافیتی و هنرخیابانی و عدم اعتماد به هنرمندان این صحنه،  باعث بوجود آوردن فرصت‌های بیشتری برای سوءاستفاده مافیا از این عرصه به نفع بازار خود می‌شوند. نویسنده معتقد است با تلاش برای همسویی بیشتر و بعضا کوتاه آمدن از برخی مواضع شخصی که متحمل ضرر نمی‌شود می‌توان در برابر این روند ایستاد؛ در نتیجه همبستگی اکثریت، به غیر از پیشرفت کلی گرافیتی ایران در کنار هنرمندان جهانی، می‌توان راه‌هایی برای ارتباط بیشتر با عرصه جهانی و حتی دعوت هنرمندان مطرح به ایران پیدا کرد.
اما چرا دعوت به ایران! با حضور هنرمندان جهانی در ایران، گرافیتی فارسی به نحوی بهتر و صحیح تر معرفی خواهد شد. از یک سو دنیای عرب که در بسیاری از موقعیت‌ها هویتی جعلی برای گرافیتی خود ساخته است، آشکار خواهد شد و از طرفی دیگر در تمام زمینه‌های هنری همکاری و تبادل اطلاعات، تکنیک ها، سبک‌ها و غیره باعث پیشرفت هرچه بیشتر این هنر در ایران خواهد شد. به طوری که شاید با این اتفاقات، گرافیتی ایران فقط «آیسی و سوت» یا «تنها» را به عنوان قطب نداشته، بلکه چند قطبی خواهد شد و در عمل رقابت سالم هر روز بیشتر نمایان می‌شود.

از سوی دیگر، شروع این رقابت سالم و انتقال تجربیات به یکدیگر، مابین هنرمندان ایرانی و جهانی و در مرحله دوم انتقال صحیح همین اطلاعات به نسل جدید گرافیتی باعث دسته بندی‌های صحیح در جامعه گرافیتی و هنر خیابانی خواهد شد. نویسنده امیدوار است در آینده ای نزدیک و با همیاری پیشکسوتان این عرصه این مهم تحقق یابد و هر روز شاهد حرکت رو به جلوی گرافیتی و هنرخیابانی ایران و البته با کیفیت بالا و بینش صحیح باشیم.

نویسنده: رهام سلیمانی
منبع: استدیو تهران ۹۴

اشتراک گذاری:
کانال «چی رپ» در تلگرام

یک دیدگاه

لطفا از حروف فارسی برای درج نظرتان استفاده کنید و از ادبیات زشت بپرهیزید

  1. سلام لطفا یه خبر از بنیامین به ما بدین خیلی وخته نیستش!!!!!!!!!! محبت کنین بیت اهنگ “گنجشگکا” علی سورنا رو بذارین واسه دانلود ممنون

     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.