خانه / مقاله و مطالب / نگاهی بر پوشش و مد هیپ هاپ در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی

نگاهی بر پوشش و مد هیپ هاپ در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی

این حرف کلیشه ای و تکراری را دیگر همه می‌دانیم و هزار بار هم شنیده ایم که می گویند «هیپ هاپ یک فرهنگ است» و یا «هیپ هاپ از چهار رکن تشکیل شده و شامل رپ کردن، گرافیتی و … است.» این جملاتی است که بیشتر بچه‌های کم سن و سال تر طوطی وار تکرار می‌کنند! اما واقعا هیپ هاپ چگونه فرهنگ شد؟ امروزه حتی می‌توان ساعت ها راجع به «صنعت هیپ هاپ» صحبت کرد که فوق العاده پول ساز و محبوب هم شده است.

در اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی در لس آنجلس و نیویورک خط خطی‌های روی بدنه متروها که هر روز بیشتر از دیروز می‌شد، این یک زنگ و یک نشانه بود، از تولد یک «جنبش» که بعد ها با تکامل یافتنش به یک خرده فرهنگ اجتماعی تبدیل شد و نه تنها فقط چهره‌ی دیوارهای شهر را به طور کلی تغییر داد بلکه روی نوع حرف زدن، رقصیدن و حتی لباس پوشیدن هم تاثیر گذاشت.

در کنار هر چهار رکن هیپ هاپ چیزی که بصورت موازی ایجاد شد و پیروان این خرده فرهنگ را مشخص و متحدالشکل می‌کرد نوع لباس پوشیدن بود. می‌گویند اولین بار در محله‌های فقیر نشین لس آنجلس و مشخصا در بریستول پوشیدن شلوارهای بزرگ و دو سایز بزرگ تر طوری که از باسن آویزان بود مرسوم شد! گویا بچه‌های کوچک تر با توجه به فقیر بودنشان مجبور بودند لباس‌هایی را بپوشند که از برادرهای بزرگ‌ترشان به ارث برده بودند و در میان آنها اینگونه جا افتاده بود که «هرچه شلوارتان بزرگتر باشد به این معنی است که برادرتان بزرگتر است!» و این بزرگ تر بودن برادر نوعی مایه فخر و مباهات در محله های پایین شهر بود!

بعد از چند سال با پیشرفت گرافیتی و همه گیر شدنش بعد از آن ظهور موسیقی رپ و بریک دنس که همه از محله‌های فقیر نشین نیویورک بود علاقه به این سبک پوشش نیز بیشتر و بیشتر شد. این فرهنگ نو ظهور که جرقه‌هایش از لس آنجس خورده و در نیویورک پاگرفته بود دوباره به لس آنجس رسید و بعد شیکاگو، فیلادلفیا، سن فرانسیسکو، دیتروید، ممفیس، ویرجیانا، اتلانتا، سنت لوییس و بقیه ی شهرها… هر یک عناصر مختلفی را به پوشش امروزی که از هیپ هاپ می‌بینیم افزود.

مد هیپ هاپ در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی:

برندها و شرکت‌های تولید پوشاک برای کسب درآمد بیشتر یکی پس از دیگری وارد این فرهنگ نو ظهور شدند. در اواخر دهه ی ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ میلادی برندهای مثل Le Coq Sporttif ،Kangol ،Adidas و Prokeds خودشان را به هیپ هاپ در حال ظهور متصل کردند و «مد هیپ هاپ» را به وجود آوردند. مد هیپ هاپ به طور قابل توجه‌ای در طول تاریخ تغییر کرده است. در دهه ی ۸۰ میلادی پوشش هیپ هاپ از عینک افتابی‌های با قاب روشن، گرمکن‌های برند، کت‌های بمب افکن از پشم گوسفند یا چرم (کاپشن های که حالت پوفکی دارد)، کفش‌های کلارک انگلیسی A.K.A، کفش‌های واکر انگلیسی و… بود و البته همه‌ی مد هیپ هاپ به لباس خلاصه نمی‌شد بلکه مدل موهای هیپ هاپی و زیور آلات هیپ هاپی نیز کم کم به وجود آمدند. از جمله مدل موهای هیپ هاپی می‌توان به مدل محبوب Jheri Curl دهه ۸۰ (به شکل موهای پشت بلند با فر ریز) که توسط افرادی چون مایکل جکسون، Ice Cube و Ezay E نیز استفاده شد تا مدل موی Hi-Top دهه ۹۰ (به شکلی که دور سر را ماشین می‌کردند و مو به صورت بالا زده و چهار گوشی شکل ایجاد می‌شد) رواج پیدا کرد و به مرور زمان کمی تغییر کرد و با مدل موی ویل اسمیت (The fresh prince) و کریستوفر رید (Kid) از گنگ Kid’n play در میان مردم محبوب شد.

Jheri Curlمدل موی Jheri Curl

از پرطرفدارترین زیورالات هیپ هاپ عینک‌های بزرگ (Cazals)، کلاه (Kangol)، پلاک، انگشترهای زیاد، طلا جواهرات سنگین در سال ۱۹۸۰ بودند. جواهرات سنگین جزو جدایی ناپذیر هیپ هاپ بوده‌اند و تا امروز نیز استفاده می‌شود، هنرمندانی چون Kurtis و Blow-big و Daddy Kane گردنبند طلا و دیگر جواهرات مصرفی هیپ هاپ را عامه پسند کردند. هنرمندان هیپ هاپ زنی همچون Roxanne Shante و گروه Salt-n-Pepa تاثیر فراوانی در همه گیر شدن گوشواره‌های حلقه‌ای طلا میان دختران و زنان هیپ هاپی داشتند به طوری که نمادی از «ثروت و جایگاه مطلوب اجتماعی داشتن» شد و به نوعی هم رنگ و بوی مد لباس‌های آفریقایی را به همراه داشت.

Cazal

سال‌ها مد هیپ هاپ در سواحل شرقی از اعضای مکتب هیپ هاپ در زمان گنگسترهای دهه‌های ۳۰ و ۴۰ الهام گرفته بود. تاثیرات مافیایی به خصوص در درجه‌ی اول الهام گرفته از بازسازی فیلم Scarface در ۱۹۸۳ در بین هیپ هاپی‌ها بسیار مشهور بود.
در سال ۱۹۸۴ تصویری که برند نایک از فوق ستاره ی بسکتبال «مایکل جردن» با کفش کتانی جدید خودش Streetwear پخش کرد بیانگر رقابت جدی بین آدیداس و نایک در دنیای هیپ هاپ بود. تولید این کفش کتانی که با فوق ستاره بسکتبال به دنیا معرفی شد نقطه عطفی برای برند نایک بود. این شاید اولین توجه جدی به هیپ هاپ بود و این کتانی‌ها خیلی سریع بین هیپ هاپ دوستان محبوب شد و پس از آن برندهای Reebok ،Kangol ،Fila ،Champion ،Carhartt و Timberland خیلی زود بر صحنه‌ی هیپ هاپ وارد شدند. به خصوص در سواحل شرقی با فعالیت‌های هیپ هاپ مانند Wu-Tang Clan ،Gang Starr پوشش هیپ هاپ ورزشی تر شد.

jordan

در اواخر دهه ی ۸۰ و اوایل دهه‌ی ۹۰ به وسیله موسیقی رپ و موضوعات اعتراضی آن به تبعیض علیه سیاه پوستان نوعی ناسیونالیسم سیاه پوستی ایجاد شد که از مدل مو گرفته تا لباس تن از سنت‌های آفریقا تاثیر گرفته بود. مثلا شلوار Blousy که بین رقصنده‌های رپ محبوب بود گاهی آن را با کلاه پارچه‌ای، موهای بافت آفریقایی شده، زنجیر و… تزیین می‌کردند.

رنگ‌های معرف سیاه پوست‌ها مثل قرمز، سبز، سیاه توسط هنرمندانی چون Queen Latifah, KRS-One, Public Enemy, X-Clan خیلی همه گیر شدند.
هیپ هاپ گنگستری در اواخر دهه ۸۰ یعنی زمانی که مصرف مواد در آمریکا بطور فزاینده‌ای بیشتر شده بود و سبک گنگستا رپ (یعنی سبکی از رپ که به مسائل پوچی مثل مواد و سکس می‌پرداخت) و از باندهای آمریکایی افریقایی تبار و کلاهبردار به وجود آمده بود باعث محبوب شدن شکل اولیه سبک خیابانی پوشش هیپ هاپ شد که شامل شلوار Dickies، تی شرت سفید، عینک آفتابی Locs، کفش ورزشی چاک تیلور، با کلاه‌های نقاب دار و کت‌های Starter بود (استایل شبیه رپر معروف بیگی) اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ کم کم این استایل و لباس محبوب و همه گیر شد به طوری که این لباس‌ها با هم سمبل هیپ هاپ شدند چنان که حتی افرادی کاپشن دزدیدند و خبر آن هم در رسانه‌ها بازتاب داشت!

Starter Jacketژاکت Starter

هیپ هاپ در این دوره حتی طراحان سطح بالا را هم تحت تاثیر قرار داد. چنان که در اواخر ۸۰ «ایزاک میزراهی» تحت تاثیر کارگر اپراتور آسانسور آپارتمانش که یک گردنبد کلفت و سنگین از جنس طلا به گردنش انداخته بود مجموعه‌ای عمیقا نشات گرفته از هیپ هاپ طراحی کرد. او لباس‌های سرهمی معروف به Catsuit سیاه رنگ با کمربندهایی از طلا و گردنبندهایی با پلاک حرف اول اسمشان، کمربندهایی ست با گردنبندشان و کاپشن‌های بمب افکن که پوشش خز دور کلاه شان داشت را طراحی کرد. بعدها مجله‌ی «پوشاک روزانه زنان» به این مد لباس نام «پسرخونگی شیکپوش» را داد!

در اوایل ۱۹۹۰ رپرهای مردمی‌ای همچون Fresh Prince ،Kid’n Play ،Left Eye از گروه TLC کلاه بیسبال و رنگ‌های روشن و نئونی را بین مردم جا انداختند. TLC و Aaliyah خواننده‌ی سبک R&B یک مد نو برای زنان هیپ هاپ ایجاد کردند، آن‌ها تی شرت‌هایی از جنس‌های مختلف مانند پشمی و نخی را با شلوارهای سایز بسیار بزرگ طوری که برایشان گشاد بود می‌پوشیدند یا تیشرت‌های سایز خیلی بزرگ با سوتین ورزشی در زیرش با دامن کوتاه تنگ می‌پوشیدند که در بین خودشان این نوع لباس پوشیدن طرفدار «حقوق زنان بودنشان» را نشان می‌داد! و معتقد بودند که همه چیز لزومی ندارد که جذب باشد و شمایل کلی بدن زن را نمایان کند که زن جذاب به نظر بیاید.

برند Tommy Hilfiger یکی از معروف‌ترین برندهای لباس ورزشی در دهه ۹۰ بود که وقتی Snoop Dogg یک سیوشرت Tommy Hilfigers را در برنامه‌ی «یکشنبه شب» پوشید تمام آن سیوشرت‌ها دوشنبه یک روزه در نیویورک به فروش رفت! محبوبیبت این برند به دلیل این بود که خاص و منحصر به فرد و آرمانی بنظر می‌رسید.

برند Tommy Hilfigers خیلی زود فهمید که باید به استقبال مدل‌های سیاه پوست و بازار هیپ هاپ برود. آن‌ها در تمام شوهایشان از تعداد زیادی مدل‌های سیاه پوست استفاده کردند و رپرهایی مانند Puffy و Coolio هم با مدل‌ها راه می‌رفتند.

Snoop Dogg -Tommy Hilfiger

در دهه‌ی ۹۰ میلادی یکی ار لباس‌هایی که با آمدنش به بازار پوشاک خیلی سریع مشهور و همه گیر شد لباس‌های جرزی بود که توسط Mitchell & Ness تولید شده بود. در اواخر این دهه‌ دیده می‌شد که افراد حتی برای تهیه این لباس‌های گران قیمت آن‌ها را با قیمت‌های بالا ولی دست دوم هم می‌خریدند! (گاهی ده‌ها دلار این اجناس قیمت داشت.)
پوشیدن جرزی های گرانقیمت توسط هنرمندان هیپ هاپ در موزیک ویدیوهایشان باعث افزایش تقاضای جرزی و به دنبال آن سرمایه گزاری روی شوق قشر طرفداران هیپ هاپ منجر به افزایش سیل جعل جرزی در فروشگاه‌ها شد.
در دهه‌ی ۹۰ مد تا حد زیادی در هیپ هاپ جا باز کرد و آن هم فقط به خاطر هنرمندان هیپ هاپ بسیاری بود که جرزی‌های مختلفی را تنشان می‌کردند.

در دهه‌ی ۹۰ هیپ هاپ کاملا به عنوان یک خرد فرهنگ محبوب جا افتاده بود و مد هیپ هاپ هم مثل تمام مد های دیگر تحت تاثیر شخصیت‌های برجسته این عرصه و به خصوص رپرها بود، رپرها طبق قراردادهای کلانی که با شرکت های تولید پوشاک می‌بستند لباس‌های خاص این برندها را بر تن می‌کردند و باعث محبوب شدن و به فروش رفتن اجناس آن برندها می‌شدند. در ادامه می‌توانید لیستی از تاثیر گذارترین شخصیت‌ها بر مد هیپ هاپ را مشاهده کنید:

Big Sean
Ray Charles (Pioneer)
Beyoncé
Jay Z
Dr.Dre
Dipset
The Notorious B.I.G
Yung Lean
A$AP Rocky

Lil Wayne
Ol’ Dirty Bastard (Pioneer)
50 Cent
Eminem
G-Unit
Wiz Khalifa
Kanye West
Drake
Nicki Minaj
Rihanna

مد در هیپ هاپ از اواسط دهه‌ی ۹۰ تا الان روندش به طور کلی تغییر کرد! لباس‌های بگ که همیشه به عنوان سمبل کلی در طراحی پوشش هیپ هاپ از آن‌ها یاد می‌شد در کنار خودشان استایل های لیل وینی و جاستین بیبری را می‌دیدند که برعکس سنت گذشته شلوارهایشان چسبیده و تنگ بود. اما هنوز هم افرادی چون امینیم به سایز XXL وفادار باقی مانده‌اند.

نویسنده: شکوفه پویا
ویراستار: احمد بیدگلی (Graffiti IM)

اشتراک گذاری:
کانال «چی رپ» در تلگرام

۵ دیدگاه

لطفا از حروف فارسی برای درج نظرتان استفاده کنید و از ادبیات زشت بپرهیزید

  1. ازینا بذارررررررررررررریییییییییییین
    ۲۰

     
  2. دمتون گرم تک ترین سایتید رو دستون نیس عالی بود

     
  3. خیلی خوب این مطلب. ممنون از نویسنده و سایت عالیتون

     
  4. مظلب خفی بود خدایی

     
  5. سلام مقاله جالبی بود فقط یه مشکل توی ترجمه دیدم که homeboy احتمالا به اشتباه بچه خونگی ترجمه شده بود. به معنی بچه محل هستش. بد نبود به coogi هم اشاره میکردید که بیگی مد کرد

     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.