خانه / فهرست وار / موفق ترین رپکن دهه هفتادی را کدام یک می‌دانید؟ (نظرسنجی)
رپ دهه هفتادی

موفق ترین رپکن دهه هفتادی را کدام یک می‌دانید؟ (نظرسنجی)

با گذشت چیزی حدود پانزده سال از موسیقی رپ فارسی این قضیه معقول به نظر می‌رسد که رپکن‌های نسل اول از این هنرِ کلام محور کم کارتر شوند و به جای آن شاهد فعالیت جوان‌تر ها باشیم.

البته هنوز زمان زیادی باقی مانده تا از آثار نام‌های اول این موسیقی لذت ببریم اما به هر طریق کاهش فعالیت آن‌ها قابل چشم پوشی نیست. بالاخره صحنه اول موسیقی رپ روزی دچار تحول می‌شود و نام‌های جدید جایگزین نام‌های قبلی خواهند شد.

می‌خواهیم نگاهی به فعالیت چند رپکن فعال و متولد دهه هفتاد بیندازیم و نظر شما را در مورد میزان موفقیت آن‌ها جویا شویم. اکثر رپکن‌های این لیست سنی در حدود ۲۰ تا ۲۵ سال دارند و فرصت نسبتا خوبی برای پیشرفت هنرشان دارند.

لازم به ذکر است که در این مطلب قصد ما مقایسه بین رپکن‌ها نبوده و فقط مروری بر عملکرد و نوع فعالیت آن‌ها داشته‌ایم.

قدر

امید قدر با وجود نسبت برداری که با پیشرو داشت کار سختی برای شناخته شدن نداشت. او بر خلاف دو برادر دیگرش یعنی رضا پیشرو و علی اوج چهره‌ی دیگری از برادران ناصری را نشان می‌دهد. وی آن چهره اولد اسکولی که برادرانش بر آن تاکید دارند را ندارد و سعی می‌کند موسیقی را به روزتر دنبال کند.

به آهنگسازی الکترونیک علاقه دارد و تمرکز اصلی‌اش را روی همین مقوله گذاشته و در این زمینه هم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. از این بابت اکثر آثاری که از قدر می‌شنویم توسط خودش آهنگسازی شده و گه گاهی آثاری از پیشرو و اوج با آهنگسازی او می‌شنویم.

در سال ۹۴ چهار قطعه از او شنیدیم و در سال جاری هم دو آهنگ «لمس» و «هنرمند» از وی منتشر شد. هم اکنون روی اولین مجموعه‌ی رسمی‌اش به نام «بنفش» کار می‌کند که به گفته‌ی او پیش از ۱۰ قطعه دارد.

سال ۹۴: چهار قطعه، یک موزیک ویدئو

سال ۹۵ تاکنون: دو قطعه

لیتو

بهزاد لیتو از رپکن‌های خوش تکنیک در زمینه‌ی فلو و بیان اشعار است. او ابتدا با عضویت در گروه پایدار شناخته شد و بعدها به صورت مستقل فعالیت خود را دنبال کرد. با نزدیک شدن به علیرضا جی جی و سیجل و همکاری با این دو بیشتر اسمش سر زبان‌ها افتاد.

لیتو غیر از این که یک رپکن باشد آهنگساز توانایی نیز هست و بسیاری از آثارش را خودش آهنگسازی کرده است. اکثر آثار لیتو با تاثیر از آهنگ‌های رپکن‌های تجاری آمریکایی تهیه می‌شود. روال کاری لیتو در چند سال گذشته این را به ما می‌گوید که او هر سال یک مجموعه را از خود منتشر می‌کند.

به طور یقین لیتو جزو فعال‌ترین رپکن‌های حال حاضر محسوب می‌شود که با وجود تعداد بالای آثارش کیفیت مناسب را ارائه می‌دهد. سال ۹۴ احتمالا پر بار ترین سال فعالیت لیتو در کارنامه‌اش است. او در این سال غیر از پخش آلبوم «۲۳» از خودش در آلبوم «خدافظی» از عرفان و «یادگاری» از خلسه حضور داشت.

سال ۹۴: ده قطعه، یک آلبوم بلند، سه موزیک ویدئو

سال ۹۵ تاکنون: پنج قطعه، یک آلبوم مشترک، دو موزیک ویدئو

جیدال

جیدال نیز از دیگر رپکن‌های فعال موسیقی رپ است که توسط لیبل پایدار معرفی شد و عرفان بارها آثار او را مورد ستایش قرار داده است. آهنگسازی بخش زیادی از آثارش بر عهده‌ی اردلان A13 بوده و این آهنگساز در موفقیت جیدال نقش مستقیم داشته است.

در دو سال گذشته جیدال هر سال یک مجموعه را از خود منتشر کرده است. اولین آلبوم او با عنوان «زمستون اومد و رفت» در سال ۹۴ با شش قطعه منتشر شد و در سال ۹۵ اولین آلبوم بلندش یعنی «۷۰» را پخش کرد.

هم اکنون با همکاری تهم روی مجموعه‌ای با عنوان «بهترین» کار می‌کند که این مجموعه به جز جیدال شامل هنرمندان مختلفی می‌باشد.

سال ۹۴: ده قطعه، یک آلبوم کوتاه

سال ۹۵ تاکنون: سه قطعه، یک آلبوم

پوتک

پوتک با این که چند سال در رپ فعال بوده اما از اوایل سال ۹۴ بیشتر شناخته شد. او در سال مذکور به شکل عجیبی فعال بود و آثار بسیاری را از خود منتشر کرد. پوتک همیشه سعی داشته با اشعار ساده و پرداختن به مسائل اجتماعی و گاها رابطه‌ی بین خدا و انسان گوش مخاطبان را به خود اختصاص دهد.

معمولا اشعارش آن پیچیدگی اشعار سایر رپکن‌ها را ندارد، حتی قافیه‌ها اکثرا ساده هستند. به نظر می‌رسد قصد او صرفا اشتراک افکارش با مخاطبان است. همخوان در آثارش یا در آثارش وجود ندارد یا کمتر به آن پرداخته شده است، نمونه‌ی بارز این موضوع آلبوم «الفبت» از پوتک است که بخش‌هایی از قطعات بدون همخوان رها شده است.

سال ۹۴: شش آلبوم بلند، دو قطعه

سال ۹۵ تاکنون: یک مجموعه، یک موزیک ویدئو

بامداد

پر واضح است که بامداد یک رپکن عامه پسند نیست و یقینا هر فردی با آثارش ارتباط برقرار نمی‌کند اما باید به این نکنه اشاره کنیم که افرادی چون بهرام، هیچکس، سورنا و… به آثار او توجه نشان دادند. آلبوم «خط سوم» از بامداد و یارا یک ایده‌ی کاملا جدید و جالب بود که از تفکر شمس تبریزی نشات گرفته بود.

نوع رپ کردن بامداد نیز در نوع خود قابل توجه است. تن صدای بم و ادای واضح کلمات و ورس‌های بلند از موارد مختص بامداد است که پیش از او کمتر چنین اجراهایی را شنیده بودیم.

ورود یارا به تشکل پلاک یک جهش رو به جلو برای این گروه به حساب می‌آید چرا که کمبود یک آهنگساز در پلاک کاملا اجساس می‌شد. با حضور یارا پلاک به گروه فعال‌تری تبدیل شد و فراوانی آثارش به نسبت گذشته بالا رفت.

سال ۹۴: یک آلبوم بلند مشترک، یک آلبوم کوتاه مشترک، یک آلبوم بلند، سه قطعه

سال ۹۵ تاکنون: یک قطعه

آرتا (Wantons)

آرتا از دیگر رپکن‌هایی است که آثارش از لحاظ تکنیکی در جایگاه خوبی قرار دارد. او ابتدا به صورت مستقل کار می‌کرد اما اخیرا به گروه Wantons پیوسته و فعالیت خود را در قالب این گروه دنبال می‌کند. سابقه‌ی همکاری با خلسه را در چند قطعه را دارد و اخیرا هم در اثری با لیتو همکاری کرده است.

پخش اثر «میشه نری» از آرتا که سال پیش منتشر شد بین مخاطبان بیشتر شنیده شد و به شناخته شدن این رپکن کمک به سزایی کرد.

سال ۹۴: سه قطعه

سال ۹۵ تاکنون: چهار قطعه

شایع

قطعا یکی از رپکن‌های محبوب این فهرست محمد رضا شایع است. او در سبک‌های مختلفی کار کرده اما بیشتر به خاطر آهنگ‌های دلنشین و دلنوشت گونه‌اش شناخته شده است.

این رپکن پیش از این که به لیبل کاغذ بپیوندد به اندازه‌ی کافی اثر خوب در کارنامه‌اش داشت که شناخته شده باشد. شایع همیشه سعی داشته بدون حاشیه کارش را پیش ببرد اما ورودش به لیبل بزرگی مثل کاغذ ناخواسته او را وارد یکی از جناه‌های رپ کرد.

بیش از نود درصد آثار شایع توسط محمد صالح نیا آهنگسازی شده و این آهنگساز نقش ویژه‌ای بر عملکرد شایع داشته است.

سال ۹۴: یک مجموعه کوتاه، دو قطعه

سال ۹۵ تاکنون: چهار قطعه

داریوش

رپکنی که مستقیما توسط هیچکس معرفی شد و در نهایت هم به گروه ملتفت پیوست. اولین مجموعه‌ی خود تحت عنوان «سرباز ۰» را تنها در هفده سالگی منتشر کرد.

حدود یک سال در قالب تشکل پلاک فعالیت کرد و با آهنگ «خدافظ» از این تشکل جدا شد. مهرماه ۹۴ به شکل رسمی به عضویت تشکل ملتفت درآمد.

داریوش در دو سه سال اخیر فعالیت بسیار اندکی داشته به طوری که در این مدت تنها سه قطعه از خود منتشر کرده است.

سال ۹۴: یک قطعه

سال ۹۵ تاکنون: دو قطعه

امیر خلوت

شاید اسم امیر خلوت در این لیست برخی را متعجب کند چرا که وی چندین سال است که در سبک موسیقی رپ فعالیت می‌کند، از فری استایل‌ها و بتل‌های خیابانی گرفته تا کارنامه‌ی طول و درازش نشان می‌دهد که این رپکن در سنین پایین وارد این حیطه شده است.

موضوعات گنگ یکی از اصلی ترین مواردی است که در آثارش به چشم می‌خورد اما قابلیت‌های دیگرش را در آثاری چون مجموعه‌ی کوتاه «من» ثابت کرده است. این مجموعه در واقع اوج هنر امیر خلوت در اجرا و نوشتن شعر است که تاکنون از او شنیده‌ایم.

سال ۹۴: پنج قطعه

سال ۹۵ تاکنون: یک قطعه

کابوس

کابوس از رپکن‌های فعال در موسیقی رپ است و با این که خود را مستقل از گروهی می‌داند اما رابطه‌ی نزدیکی با تشکل ملتفت دارد و سابقه‌ی همکاری با قاف و داریوش از این گروه را داشته است. کابوس سال گذشته آلبوم کوتاه «فراق» را از خود منتشر کرد که از آثار موفق او محسوب می‌شود.

سال ۹۴: یک آلبوم کوتاه

سال ۹۵ تاکنون: سه قطعه

در پایان از شما می‌خواهیم که نظر خود را در مورد موفق ترین رپکن دهه هفتادی را از طریق فرم زیر با ما به اشتراک بگذارید. شما حداکثر دو گزینه را از گزینه‌های زیر می‌توانید انتخاب کنید.

اشتراک گذاری:
کانال «چی رپ» در تلگرام

۳۱ دیدگاه

لطفا از حروف فارسی برای درج نظرتان استفاده کنید و از ادبیات زشت بپرهیزید

  1. بدون شک واسه من شایع بهترینه

     
    • خیلی از دوستان که اینجا نظر دادن از پوتک خوششون نمیاد چون یه سری از آهنگاشو گوش کردن میگن قافیه ندارو فلو نداره و ازین حرفا میخوام دو سه تا کاری که پوتک نو آوری کرده بگم که کار هر کسی نیس ۱٫آهنگ الفبت از بیت اول تا آخرش به ترتیب حروف الفبا حرف اول اون کلمه هستش۲٫آهنگ کانورس که دیگه نیازی به گفتن نداره برین خودتون تحقیق کنید۳٫سریع ترین رپر حال حاضر ایران هم توی آهنگاش ثابت کرده هم فری استایل۴پر کارترین رپریه که تا حالا دیدم شیش تا آلبوم توی یه سال رکورد زد۵٫همه رپرای توی این لیست از طرف همهی سایت ها حمایت شدن ولی پوتک رو طرفداراش به اینی که هست رسوندت و خیلیم بهس وفادارن واسه همینه که آلبوماش فروش میره حالا هر چقدرم کم مهم نیس هر وقت کل آهنگاشو گوش کردین راجبش قضاوت کنید۶٫همین پوتک وقتی آلبوم انگلیسیش بیاد بهتون میگه فلو این جور چیزا یعنی چی چون خیلی داره روی اون آلبومش زحمت میکشه.zeta100%♥♥♥

       
  2. بامداد و شایع عالین

     
  3. امیر خلوت خیلی آهنگاش پایین بالا داره
    بعضیاش خیلی عالیه بعضاشم خیلی ضعیف
    به نظرم شایع کابوس خلوت بهترن

     
  4. حیف که داریوش کم کاره وگرنه همرو یه لقمه میکرد

     
  5. اول از همه شایع
    بعد امیر خلوت
    بعدشم لیتو
    و در آخر پوریا پوووووتک
    ۴تا تو کارشون نابغن

     
  6. مسی تکرار نشدنی در تاریخ

    من به همه اینا رای میدم چون من عاشق رپم و کل رپ برام عشقه
    واقعا رپ بی نظیره
    ولی برای اینکه می خواستم نتایجو ببینم به جیدال رای دادم
    دمتون گرم رپر های عزیز برای همه اوقات خوشی که برام ساختین هم شما ها هم بقیه که تو لیست نیستن

     
  7. خیلی جالبه هر طور فکر میکنم هر کدومشون به سری نقطه ضعف دارن. واقعا سخته که همه چیزو رعایت کنی البته یه سری شون نمیخوان چیزای جدیدو تجربه کنن و فقط در مورد مادی‌ گرایی میخونن.
    در کل فکر میکنم شایع آینده بهتری رو در پیش داشته باشه

     
  8. آقا پس امیدصفیر جاش کجاس؟

     
    • یه سری آرتیست ها کوچک ترین اطلاعاتی از خودشون بیرون ندادن. اطلاعی از سن صفیر نداریم مگرنه حتما داخل این لیست قرار می‌گرفت.

       
  9. *** شایع که بهترینه تو دهه هفتادیا ***
    بین لیتو و جیدال موندم کی رو انتخاب کنم جفتشون تو یه سطحن …

     
  10. به همه گوش میدن عالی به جز داریوش ولی علی النور چرا نیستش؟

     
  11. ارمان اشوب/حمید سایه واقعا جاشون خالیه تو این لیست.بی شک دوتا از بهترین های دهه هفتادی هستن

     
  12. من فکر کردم بیام تو نظر سنجی بهزاد لیتو و پوشک بیشتر رای میارن الان بهت زده ام که چطور رپر خاص پسندی مثل بامداد بیشتر رای آورده
    هنوز کسی پیدا نشده که جای رپرای نسل اول مثل بهرام و هیچکس و… رو بگیره ولی به بعضیا مثل بامداد و داریوش و صفیر و فرشاد میشه امیدوار بود
    بازی خدا رو شکر پای این علی بابا و عباس خسته صدا و ممد نو لاو خوش صدا به اینجا باز نشده

     
  13. به نظرم کسای که به داریوش رای ندادن البوم سرباز۰گوش ندادن
    باتشکرازنظرسنجی

     
    • شایدم گوش دادن و فقط همون البوم و دوس داشتن و جنتا ترک که اونم تو پلاک بود از وقتی رفته ملتفت همش عشقله
      چجوری به رپرایی مثل پوتم و لیتو رای میدید وقتی این همه رپرعه بهتر هس

       
      • داش همشون عالین ولی بحث علاقه و نظر شخصیه که من به پوتک رای دادم کلا نظر سنجی اشتباس باید طبق نسل رپا نظر سنجی میزاشتن

         
    • بنظرم تو فقط داریوش گوش کردی وگرنه خیلیای توی این لیست از داریوش سرترن

       
  14. جای اهنگسازی مثل یارا یا رپ کنی مثل دیگرد و صفیر و فرشاد اینجا خیلی خالیه

     
  15. داش فرشاد و یارا که هفتادی نیسن دیگرد و نمیدونم ولی بامداد هس دیگه

     
  16. اکثرشون قوین و هر کدومشون توانایی بالایی دارن ولی بنظرم بین اینها بامداد اوله وبعدشم پوتک پوتک تکسای خوبی داره وتو رپ فارس فک نکنم کسی مثه پوتک بتونه فست بخونه البته پیشرو هم عالی فست میخونه بامداد بعده از اینکه البومه اهن رو ازش گوش کردم خیلی باهاش حال کردم

     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.