خانه / مقاله و مطالب / اشتباهاتی در فرآیند میکس و راه جلوگیری از آن

اشتباهاتی در فرآیند میکس و راه جلوگیری از آن

نتیجه نهایی قطعه شما به داشتن یک میکس خوب و کامل بستگی دارد که در این راه شما باید از بسیاری از موارد پرهیز کنید همان طورکه می‌دانید عملیات میکس کار سختی است و برای داشتن یه میکس خوب باید زمان صرف کرد و البته مهارت، پشتکار و استعداد را به کار گرفت تا به نتیجه رسید. برای تبدیل شدن به یک مهندس میکسینگ درجه یک باید حرفه‌ای عمل کنید و خبر خوب در این باره این است که تا زمانی که شما در این حرفه مشغول به فعالیت هستید مسیری از اطلاعات بروز شده به روی شما باز است.

در ادامه شش مورد از این اشتباهات را یاداوری میکنیم.

 ۱  استفاده از افکت های بی‌شمار

Too many effects

وقتی که هر نرم افزار (DAW) تعداد زیادی از افکت‌ها را به شما ارائه می‌کند و در همان زمان شما یک یا چند مجموعه افکت دیگر را در اختیار دارید (compression, EQ, reverb, delay) خیلی وسوسه کننده است که از هر کدام کمی استفاده کنید که این کاری اشتباه است. درست مانند آشپزی که یک غذای خوب را با ۲ یا ۳ نوع ادویه طعم می‌دهد.

بهترین راه برای پرهیز از چنین اشتباهی این است که شما از هنگام شروع یک ایده خوب داشته باشید که از چه نوع صدایی می خواهید استفاده کنید و در همان راستا حرکت کنید. کسب تجربه خوب است ولی با داشتن یک نقشه از پیش نوشته شده می‌توانید در زمان صرفه جویی کنید.

 ۲  استفاده افراتی از ریورب (Reverb)

Overdoing reverb

این افکت خاص را باید از صفر شروع کنیم. زیاد کردن میزان ریورب مخصوصا زمانی که از یک پلاگین خوب استفاده می‌کنید که صدایی با کیفیت ارائه می دهد بسیار وسوسه انگیز است. ولی در اکثر موارد شما می‌توانید با استفاده بسیار کم از آن در نتیجه‌ی نهایی صدایی جامع داشته باشید. هرجایی از خط دنباله که بلندی بیش از حد یا فضای بزرگ داشته باشد می تواند میکس شما را به اصطلاح لکه دار کند. یعنی صداهای شما برای نشان دادن تمام ویژگی‌های خود دچار مشکل می شوند. اصلاح کردن این مشکل چندان کار سختی نیست کافی است پستی و بلندی‌های ریورب را بصورت مینیموم استفاده کنید. چون اکثر صدا ها مثل «کیک» و «بیس» لاین‌ها را خراب می‌کند. به شما اطمینان می‌دهم این راه جواب خواهد داد.

 ۳  زیاد بالا بردن تنظیمات اکولایزر

EQ too sharp

اغلب اوقات اکولایزر شما باید در منحنی‌های زیبا در یک منظره زیبا باشد. حال ممکن است یک چیدمان زیبا از پستی و بلندی‌های اکولایزر این احساس را در شما ایجاد کند که شما کار درست را انجام داده‌اید اما صداهای شما از جهاتی زیر فشارند که حتی تصورش را هم نمی‌توانید بکنید. صداهایی که به خوبی ضبط شده‌اند نیاز زیادی به اکولایز کردن ندارند، شاید تعدادی محدود برای بروز دادن جلوه طبیعی صدا. هر کات (کاهش) یا بوستی (تقویت) که رنج آن بالاتر از ۵ دسی‌بل باشد قطعا آسیب رسان خواهد بود.

اگر صدایی نیاز به تنظیمات گسترده اکولایزر داشته باشد بهتر است تا دوباره آن را رکورد کنید.

 ۴  کافی نبودن عرض میدانی (میزان استریو)

Not enough width

همان‌طور که شنیدید خیلی ها برای تنظیم صدا از پن (Pan) مونو استفاده می‌کنند که کمی قدیمی به نظر می‌رسد ولی باور کنید این پهنا خیلی کاربردی است. فضای ایجاد شده در میکس به شما این امکان را می‌دهد که بدون بالا بردن فرکانس و پوشاندن صداها بازدهی آن‌ها را بالا ببرید.به طور معمول ما کسی را تشویق به بالا بردن رنج تنظیمات به صورت سعودی نمی‌کنیم اما در مورد این حالت اکثر افراد تازه کار به اندازه کافی صداها را نمی‌کشند و پن‌ها (ولوم‌های چپ و راست کردن صدا) را بلا استفاده می‌گذارند که نتیجه آن مصنوعی بودن و بی جانی صداها است.لطفی به خودتان بکنید و درجه پن‌ها را بالاتر از حدی که به طور معمول استفاده می‌کردید ببرید.

 ۵  مشکلات صدا در مسترینگ

Master processing

این یه مشکل مرسوم است اما راه حلی آسان دارد. خیلی از تازه کارها در آخر میکس‌شان به این فکر میفتند که صداهایشان به اندازه کافی بلند و پر قدرت نیست برای همین با مستر کردن، حسابی کامپرس می‌کنند و این کامپرس در مرحله مسترینگ می‌تواند کاملا به میکس آسیب برساند، درست است که این کار صدا را بلندتر می‌کند ولی قطعا تمامی کارهای خوبی را که در میکس انجام دادید را خراب می‌کند. این مشکل یک راه حل کوچک دارد؛ هیچ وقت بیهوده از پلاگین مسترینگ کار نکشید تا زمانی که نوبت به مستر کردن برسد و شما در حال مستر کردن باشید. فیدر (ولوم) مستر را در زمان میکس پایین بیاورید بعد در زمان پایان، آن را به آرامی بالا ببرید و از همه مهم‌تر فضای خالی قدرت صدا با مقیاس ۳- دسی‌بل را آزاد بگزارید.

 ۶  بلندتر کردن صدای کل آهنگ در پایان

Too loud

شاید شما هم تا به حال واژه جنگ بر سر بلندی صدا را شنیده باشید که بیانگر گرایش موزیسین‌هایی است که  می خواهند تا حد نهایت فایل‌ها را کامپرس و صدای آن‌ها را بالا ببرند با این امید که گیرایی شنوایی بیشتر شود. این کاری است که مسئول میکس صدا و سیمای خودمان موقع پخش تبلیغات تلوزیونی انجام می‌دهد و یک‌دفعه صدا را به اندازه‌ای بالا می‌برد که بینندگان محترم در به در دنبال کسی می‌گردند که صدا را زیاد کرده است!
تازه کارها در کارهایشان معمولا سعی می‌کنند صداها را بلند و بلندتر کنند. آن ها صداهایشان را با کمپرس کردن له می‌کنند و در آخر یک شکل افتضاح از امواج صوتی بجا می‌ماند، چیزی شبیه به سوسیس! یک حرفه‌ای به قسمت‌های آرام‌تر آهنگش احترام می‌گذارد چون می‌داند که استفاده همزمان از آن‌ها با هم باعث بلندی صدا خواهد شد. یک حرفه‌ای باشید و در کامپرس کردن زیاده روی نکنید.

منبع: نگاره

اشتراک گذاری:
کانال «چی رپ» در تلگرام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.